woensdag 26 februari 2014

Geautomatiseerd wanden plaatsen langs Room Boundary

Bij een bezoekje aan Autodesk Exchange Apps trof ik de add-in 'Rooms Finishes' aan. Deze maakt het mogelijk om met een paar muisklikken wanden te plaatsen langs de omtrek van één of meer Rooms.


Toepasbaarheid
Daarmee wordt het eenvoudig om bijvoorbeeld bij een woningbouwproject de toiletten en badkamers te voorzien van wandtegelwerk. Of bij een schoolgebouw alle wandafwerkingen modelleren zonder er uren (of dagen) mee bezig te zijn. Door de afwerkingen te modelleren zijn ze gemakkelijk uit te trekken met schedules of externe software (zoals IBIS4BIM nCalc of Vico).

Handig
Door in je plattegronden filters in te stellen per wandtype, kun je ervoor zorgen dat je wandtegelwerk als dikke stippellijn verschijnt. Of je stelt per type wandafwerking een lijnkleur in. Ideaal voor afwerkstaten!

Hoe het werkt
Controleer of het wandtype dat je wilt plaatsen bestaat en maak deze indien nodig eerst aan.



Selecteer de Rooms waarbij de bewerking moet worden uitgevoerd.



Ga naar het tabblad Add-Ins en klik op Rooms Finishes.


Het venster dat verschijnt geeft je de volgende invoermogelijkheden:
  1. Geef aan of je de bewerking wil toepassen op alle Rooms in de actieve View of alleen op de Rooms die je hebt geselecteerd.
  2. Voer de gewenste hoogte van de wanden in
  3. Kies het te plaatsen wandtype




Klik op Ok en bewonder het resultaat:



Een nadeel is dat de wandtypes in de add-in niet worden gesorteerd op alfabet, maar in de volgorde waarin ze zijn aangemaakt. Verder zou het prettig zijn als de wanden geselecteerd zouden zijn na het plaatsen, zodat je de Top Constraints kunt koppelen aan een level en/of een Roof of Reference Plane. Nu krijgen ze namelijk een offset t.o.v. het geplaatste level en dat wijkt af van de gebruikelijke werkmethodieken waar offsets moeten worden vermeden. Gelukkig kun je met een goede filter-add-in vrij snel achteraf de geplaatste wanden selecteren.

dinsdag 25 februari 2014

Shared nested family

Onderdelen die in meerdere Families voorkomen kun je eenvoudig modelleren in een separate Family en nesten in de andere Families. Zo hoef je deze slechts één keer te modelleren.

Families kennen echter nog een optie die niet direct opvalt: Shared. Wat houdt deze parameter in en wat zijn de voor- en nadelen?



Het verschil tussen een shared nested Family en een niet-shared nested Family is te vergelijken met een linked DWG-bestand en een imported DWG-bestand.
Een shared nested Family wordt als een aparte Family in het project geladen en kan daardoor worden getoond in Schedules, kan onafhankelijk van zijn host-family worden gewijzigd en je kunt 'm selecteren door de muis boven de host-family te houden en op Tab te drukken tot hij oplicht. Ook heeft een shared nested Family zijn eigen Category en die kan dus afwijken van de Category van zijn host-family.

Een paar voorbeelden:
  • kozijnprofielen in een Window
  • waterslag in een Window
  • hang- en sluitwerk en beslag van een Door (als je het per se wilt modelleren)
  • enz.
Een nadeel is dat je in sommige gevallen juist niet wilt dat de nested families worden meegenomen in een schedule. Mocht je daar net wat te laat achter komen, dan heb je even iets meer werk, want een Family die eenmaal shared is genest kun je niet meer vervangen door een niet-shared Family:



In dat geval moet je de Nested Family eerste onder een andere naam opslaan, opnieuw inladen, de parameters goed zetten en daarna met Match Type Properties de oorspronkelijke (shared nested) Family overschrijven.

vrijdag 21 februari 2014

Bepalen van hoeveelheden in Revit

De belofte van je reseller
Een veel gehoord verkoopargument voor BIM-software is dat je met 'een enkele muisklik' alle uittrekstaten kunt genereren voor een betrouwbare calculatie of kostenraming. Als je enige ervaring hebt met het modelleren, weet je dat dit ten minste gedeeltelijk een fabeltje is. Want:

  1. Ja, je kunt hoeveelheden bepalen.
  2. Nee, dat gaat niet met een paar muisklikken en
  3. Nogmaals nee: dat levert lang niet altijd betrouwbare waarden op.

De werkelijkheid
Om met het eerste punt te beginnen: in Revit kun je op meerdere manieren hoeveelheden tonen:

  • Schedules per Category
  • Material TakeOff
  • Schedules op basis van Parts
Over deze laatste optie heeft mijn collega een uitgebreide blogpost gemaakt met een vergelijking in de gegenereerde hoeveelheden ten opzichte van de eerste twee opties. Ik raad je sterk aan om zijn artikel goed te lezen en ook zelf eens met een overzichtelijk voorbeeldje te testen welke resultaten je krijgt. Een voorbeeld:


Eigenlijk heb ik daarmee het tweede punt al aangegeven: Je zult per onderdeel moeten bekijken met welke van de drie mogelijkheden je de meest betrouwbare uitkomsten zult halen. En dat kan per project verschillend zijn, door de specifieke vormen, materialen en de daarmee samenhangende wijze van modelleren.

De betrouwbaarheid van de gegevens is dus afhankelijk van de gekozen wijze van uittrekken. Maar nog meer van de wijze van modelleren. Wanden die overlappen worden dubbel gerekend. Ontbrekende onderdelen worden niet gerekend. Bij een plafond dat moet worden voorzien van verschillende achterconstructies wordt alleen onderscheid gemaakt als dit in het model is aangebracht.

Waar de schoen het meest wringt
Voor architect maakt de achterconstructie van een plafond niets uit, zolang het plafond maar strak wordt aangebracht en alle benodigde installaties er achter passen. Hij zal dus anders moeten gaan denken en modelleren dan hij gewend is, om zijn model geschikt te maken voor een calculator of kostendeskundige. Soms zal dat ook extra werk met zich meebrengen. Het is dan ook zaak om deze punten te bespreken en inzichtelijk te maken of de extra modelleerwerkzaamheden voor zo'n onderdeel wel opwegen tegen het handmatig uittrekken van hoeveelheden. En met de huidige marges (wat zijn dat ook alweer? hebben we die dan?) misschien nog wel belangrijker: wie neemt de kosten van de extra werkzaamheden op zich?