vrijdag 13 januari 2012

Leerzame training bij ICN Solutions

Afgelopen woensdag mocht ik deelnemen aan een training bij ICN Solutions. Deze training had tot doel om kennis te maken en te leren werken met de door hen ontwikkelde 3B Werkmethodiek. Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik wel eens weten wat deze methodiek voor toegevoegde waarde kon leveren aan een 'kale' Revit-installatie. Bovendien weet je vrijwel zeker dat je nieuwe inzichten en tips te horen krijgt wanneer je met andere Revit-gebruikers in gesprek gaat. Ik moet zeggen: het was een zeer geslaagde dag vol eye-openers en fantastische tips. Die zal ik natuurlijk zeker via deze weg gaan delen, maar eerst wil ik wat dieper ingaan op de 3B Werkmethodiek.



Templates en families
Als je net de overstap maakt naar Revit, is het misschien wel het belangrijkst om zo snel mogelijk een goede template op te zetten en te beschikken over voldoende basiscomponenten om te gaan tekenen. Met de 3B Werkmethodiek haal je daarvoor een zeer goede basis in huis waarbij rekening is gehouden met naamgeving op basis van Sfb-coderingen en consistentie, terwijl er voldoende ruimte is om een eigen huisstijl te integreren.


Gereedschappen
De ervaren Revit-gebruiker zal erkennen dat Revit een prachtig stuk software is, maar dat er op veel punten nog een hoop kan worden verbeterd. Een aantal daarvan zijn op te lossen door zogenaamde add-ins te installeren: stukjes software die handelingen binnen Revit automatiseren, visualiseren of repeteren. Voor een bouwkundige is het echter geen sinecure om zelf deze add-ins te schrijven. Onder andere ICN Solutions heeft gemeend deze taak op zich te moeten nemen en heeft deze verwerkt in hun 3B Werkmethodiek. De taken die je met deze add-ins kunt verrichten zijn onder meer:

  • het visueel opzetten van ontwerpkozijnen (nu nog niet bruikbaar in de technische uitwerking, maar hopelijk wordt dit snel toegevoegd)
  • het samenstellen van een kozijntekening, inclusief hoofdmaatvoering, kozijnmerken en eigenschappen als brandwerendheid
  • batch-plotten volgens zelf in te stellen plotprofielen, waarbij tekeningformaten kunnen variĆ«ren
  • opschonen van externe (bijvoorbeeld gedownloade) families, zodat je ze kunt voorzien van je eigen consistente parameters en materialen en je je project schoon kunt houden
  • een family-browser met zoekfunctie om snel families te kunnen zoeken en laden (op basis van een index en zelf aan te wijzen bibliotheek-locaties)
Hoewel het voor mij een kennismaking met de 3B Werkmethodiek was en ik er nog niet een tijdje mee heb kunnen werken, hebben een aantal van deze tools naar mijn idee een grote toegevoegde waarde vanwege de tijdsbesparing die ermee kan worden behaald. Ik hoop op korte termijn in de praktijk te kunnen ervaren of dit ook echt zo is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten