Over het bijhouden van wijzigingen heb ik al eens vaker geschreven. Bij het documenteren van je model is het van belang dat een ontvanger ervan, zeker vanaf een contractfase, in kennis wordt gesteld van wijzigingen. Omdat in een model een wijziging zomaar op 5 verschillende plaatsen gedocumenteerd kan zijn, is het een hele klus om met wijzigingspijlen aan de slag te gaan.
De huidige workaround
In mijn eerdere posts kun je lezen hoe je dit op een gestructureerde manier kunt doen. De aanbevolen werkwijze is om bij het wijzigen een projectparameter met de wijzigingsronde of -datum in te vullen. Hierop kun je dan filteren om ze in een afwijkende kleur te laten oplichten in de documenten. Als een afwijkende kleur onvoldoende of ongewenst is, heb je zo in ieder geval een hulpmiddel om snel wijzigingspijlen te kunnen zetten.
Gewenste methode
Wat ik echter veel liever zou zien is een functie binnen Revit die vergelijkbaar is met de functie "redigeren" binnen Microsoft Word. Daarmee wordt het documenteren van wijzigingen niet alleen veel eenvoudiger, maar krijg je ook betere tools in handen om controle te houden over het ontwerpproces binnen een team.
Zo kun je de handelingen van bijvoorbeeld een stagiair of (onervaren) collega die even is bijgesprongen eenvoudig controleren zonder het model handmatig te moeten doorlopen. Of de constructeur kan middels een filter zo zien wat er sinds de vorige versie is veranderd. De architect kan wijzigingsvoorstellen doen of juist voorstellen van anderen controleren en accorderen cq afwijzen.
De praktijk
Of Autodesk een dergelijk functie aan het ontwikkelen is wordt niet bekend gemaakt. Het zou dus zo kunnen zijn dat we in Revit 2016 op onze wenken worden bediend. Maar het kan ook dat het er nooit in komt. Daarom zou ik alle developers van Revit Add-ins willen uitdagen om met de volgende vraag aan de slag te gaan.
De uitdaging
Ontwikkel een add-in voor Revit die wijzigingen geautomatiseerd bijhoudt in het BIM-model en dit grafisch kan tonen aan zowel de modelleur als de ontvanger van tekeningen.
Handvatten voor de ontwikkelaar
Niet gehinderd door enige relevante programmeerkennis zou ik zeggen dat zoiets toch vrij eenvoudig te integreren moet zijn. Hoe? Revit maakt bijvoorbeeld een journal file aan waarin handelingen wordt vastgelegd. Misschien kun je daar gebruik van maken. Een andere (mogelijk nog betere) methode is dat er gebruik gemaakt wordt van een extra parameter dat aan elk element kan worden toegekend. Daarin worden het tijdstip waarop een element is aangemaakt en het tijdstip waarop het voor het laatst is gewijzigd vastgelegd. Die parameters worden dan door de Add-in automatisch ingevuld, om te voorkomen dat er menselijke fouten in sluipen. Daarvoor zou zo'n Add-in wel permanent 'geactiveerd' moeten zijn.
Doe mee!
Voel jij je geroepen en zie je mogelijkheden om hiervoor een tool te bouwen? Laat het me weten. Ik help graag mee door over de werking te brainstormen en met het testen van bèta's.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten