woensdag 18 april 2012

Correcte berekening ruimte oppervlaktes

Het berekenen van de vloeroppervlakte is met Revit enorm gemakkelijk, zou je zeggen. Je plaatst een Room met een Tag en klaar is Kees. Totdat je te maken krijgt met hellende daken. Dan is het ineens een stuk lastiger om Revit de juiste oppervlakte te laten berekenen.


Wat ik vaak zie, is dat in de doorsnede detail-lines worden geplaatst op 1500, 2300 en 2600 + vloer; op de plaatsen waar deze lijnen kruizen met onderkant dakvlak wordt vervolgens een reference-plane getekend (of zelfs nog een detail-line), waarmee vervolgens in de plattegrond met detail-lines deze hoogte-lijnen worden overgenomen. Per ruimte wordt vervolgens met een room-separation nog een lijn geplaatst die ervoor zorgt dat de Room op de juiste positie wordt gestopt.


Behalve dat dit nogal omslachtig is, wordt de kans dat er een foutje in sluipt met al deze 2D-info ook alleen maar groter. Om nog maar niet te spreken van de situatie waarin je de woon- en slaapkamers van alle appartementen in een woongebouw voor de omgevingsvergunning met een minimum hoogte van 2600 mm + vloer hebt bepaald en de opdrachtgever voor de verkooptekeningen toch echt de oppervlaktes vanaf een hoogte van 1500 mm + vloer in de tekening wil hebben staan. Je kunt dan bij elke ruimte de room-separations gaan nalopen en verplaatsen en dan maar duimen dat je niet nog een wijziging op de omgevingsvergunning hoeft aan te vragen.


Herkenbaar? Het kan makkelijker:


Het plaatsen van hoogte-lijnen
Het liefst wil je dat de hoogtelijnen door Revit worden gegenereerd. Die mogelijkheid is er momenteel helaas niet, maar met een relatief eenvoudige family kun je een heel eind komen.
Klik hier om de family te downloaden
Deze family bevat naast reference-planes en -lines een drietal volumes, symbolic lines en labels. De zichtbaarheid van het volume is met een type-parameter te schakelen maar is nodig om de family eenvoudig op de juiste plaats onder de kap te plaatsen. Staan de volumes goed, dan zijn in de plattegronden de hoogtelijnen zichtbaar en voorzien van een label met de tekst "1500 + vloer" enz. Door de families te locken aan het level en de onderzijde van de kap, zorg je ervoor dat bij een eventuele wijziging de hoogte-lijnen netjes mee blijven gaan *).


Correcte berekening van oppervlaktes
Met behulp van de zogenaamde 'calculation height' kun je per level instellen wat de minimum hoogte voor een ruimte is. Omdat we in Nederland verschillende eisen hebben voor bijvoorbeeld een woonkamer en een berging, zul je je level een aantal keer moeten kopiëren. Zorg dat je de levels een herkenbare naam geeft, zoals "b.k. vloer 1e verd. - 2600+" **). Stel bij de nieuwe levels de calculation height in. Je kunt nu vanuit de plattegrond de Rooms op het bijbehorende level plaatsen. Wanneer je in je visibility onder "Room" de subcategory "interior fill" aanzet, zul je zien dat de ruimte precies tot aan de hoogte-lijn zal worden ingekleurd. Ook de oppervlakte zal tot die lijn worden berekend.


Succes!


 *) Het wijzigen van je model, zoals de schuinte en/of afmetingen van de kap, heb ik overigens nog niet getest, dus misschien raakt je model door het locken van deze family over-constrained; in dat geval verwijder je de koppelingen en loop je de geplaatste families even na,  dat is nog altijd een stuk minder werk dan het handmatig (her)plaatsen van hoogte-lijnen.
**) Maak een nieuw type level aan voor deze kopieën, zodat je ze met een filter kunt weglaten in je doorsneden en gevels. Zet het filter gelijk in je view-templates, zodat je het minste werk eraan hebt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten