dinsdag 24 april 2012

Nieuwe pc, "Activation Limit Reached"

Bij grotere bureaus is het vaak interessant om te kiezen voor netwerk-licenties van Revit. Doordat bij hen de kans groter is dat een gebruiker afwezig is voor overleg, vakantie of ziekte, kun je volstaan met met minder netwerk-licenties dan gebruikers. Daarnaast is het licentie-beheer een stuk eenvoudiger. Bij kleinere bureaus is het voordeel dat bij een lager gelijktijdig gebruik kan worden behaald nihil, daarom wordt daar meestal gewerkt met stand-alone licenties.


Na installatie van Revit moet de licentie worden geactiveerd om na 30 dagen nog steeds van de software gebruik te kunnen maken. Daartoe moeten een handmatig ingevoerde serial-number en product-key en een door Revit gegenereerde request-code (op basis van je hardware) worden verstuurd naar de servers van Autodesk. Na een controle van de beschikbaarheid van de licentie wordt een activatie-code teruggestuurd, waarna de installatie is geactiveerd.


Het nadeel is dat de licentie op deze wijze is gekoppeld aan de hardware waarop Revit wordt geïnstalleerd. Bij een grote upgrade van je pc zal Revit een andere request-code genereren, waarna de installatie niet altijd meer zal werken. Ook bij vervanging van het systeem zal opnieuw de Revit-installatie moeten worden geactiveerd. Bij Autodesk is logischerwijs niet bekend dat de eerste installatie niet langer wordt gebruikt, waardoor je wordt geconfronteerd met de melding "Activation Limit Reached".


Om dit te voorkomen dien je vóór de activatie van Revit op het nieuwe systeem de licentie van het oude systeem te parkeren op een Autodesk user-account. Je gebruikt daarvoor de License Transfer Utility die je kunt vinden in het startmenu, in het mapje van het te exporteren product. Let op dat je voor elk product een eigen License Transfer Utility moet gebruiken!
Nadat de licentie is geparkeerd kun je met de License Transfer Utility op het nieuwe systeem de licentie aan die installatie koppelen. Een uitgebreide (engelstalige) uitleg van deze werkwijze is terug te zien in het volgende filmpje van Autodesk:




Wanneer je oude systeem is gecrashed of gestolen, is het uiteraard niet mogelijk om de licentie over te zetten. In dat geval kun je Autodesk vragen om het aantal te activeren installaties voor jouw serial-number te verhogen door het daarvoor bestemde formulier in te vullen. Incidenteel zal daar niet moeilijk over gedaan worden, maar wanneer het verzoek te vaak zal binnen komen voor één serial-number, dan is het logisch dat Autodesk de zaak niet meer vertrouwt en medewerking zal staken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten