vrijdag 15 april 2016

Autocad 2017: PDF bestanden omzetten naar DWG






Niet alleen Revit heeft de update naar versie 2017 gekregen. Ook Autocad is natuurlijk vernieuwd. Ik gebruik Autocad vaak, maar niet intensief, meestal alleen om een dwg op te schonen voor ik hem in Revit link.

Pdf 2 dwg
Soms beschik je niet over een dwg of dxf, maar wel over een PDF die afkomstig lijkt van een cad-programma. Goed nieuws, want Autocad 2017 gaat namelijk een stuk beter om met PDF-bestanden: niet alleen de export is verbeterd (je kunt nu bijvoorbeeld layers mee-exporteren), maar je hebt nu ook de mogelijkheid om een PDF te importeren.



Uitgebreide functionaliteit
Nadat je het PDF-bestand geselecteerd hebt, krijg je een scherm met opties. Daar kies je welke pagina van de PDF geïmporteerd moet worden, of het na het importeren een block moet worden, of vlakken moeten worden omgezet, enz.


Bruikbaarheid
Ik heb het getest met een PDF die ik met PDFcreator heb aangemaakt vanuit Revit. Het resultaat ziet er strak uit, alleen qua schaal blijkt er toch wat onnauwkeurigheid in te sluipen bij het omzetten. Een wand van 100mm dik is ineens 100.1058mm. Daar krijg ik weliswaar een beetje de kriebels van, maar het is een stuk beter dan niets!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten